Hakkasin nüüd ka lugema viimase aja kuuma raamatut „Võit Jeesuses“. Selle esimese peatüki alguses suunatakse inimene kõigepealt läbi lugema rooma kirja viiendat peatükki, mille salm 18 ütleb:
„Nõnda siis, nagu ühe üleastumise läbi tuli kõigile inimestele surmamõistmine, nii on ka selle ühe õigusteo läbi kõigile inimestele saanud õigekssaamine eluks.“ (Rm. 5,18)
Selle ühe üleastumise teostas esimene inimene, Aadam. Tema kaudu on nüüd „…patt tulnud maailma ja patu kaudu surm, nõnda on ka surm tunginud kõikidesse inimestesse“ (Rm 5,12). Seega on patt tunginud ka nendesse inimestesse, kes ei ole tegelikult veel pattu teinud ega isegi ühtegi patust mõtet mõelnud. Kas selliseid inimesi on? Ma arvan, et vastsündinud võiksid küll sellesse kategooriasse kuuluda. Kui lapsele saab osaks midagi kurja, siis küsitakse meeleheites, et mida halba see lapsuke tegi, et teda niisugune saatus tabas. Vastus on loomulikult, et ei teinudki midagi. Lihtsalt patt on tunginud kõikidesse inimestesse esimese inimese kaudu, me saame paratamatult kõik sellest osa, tegudest olenemata.
Selle ühe õigusteo, millest salm 18 kirjutab, teostas Jeesus. Selle tõttu on iga inimene saanud õigeksmõistmise Jumala ees. Ehk siis niisuguse oleku, kus pattu ei arvestata, seda nagu polekski üldse olemas. Selle saavad samuti kõik inimesed. Kaasa arvatud need, kes on oma elus teinud ainult halba ja mitte midagi head. Kas selliseid inimesi on? Ma tegelikult ei usu, et on. Isegi röövlijõugu liikmed teevad vähemalt üksteisele head, muidu see jõuk ju koos ei püsikski. Kui oleks olemas inimene, kes on teinud kogu elu ainult halba, siis temagi võib saada õigeks mõistetud, sest õigeksmõistmine on talle Jeesuse tõttu garanteeritud, tegudest olenemata.
Patu ja õigeksmõistmise erinevus muuhulgas on selles, et patt on tunginud inimesesse, aga õigeksmõistmine saab inimese omaks. Patt on tulnud vägisi nagu haigus, õigeksmõistmine tuleb vastu võtta nagu kingitus. See ongi põhjus, miks kõik inimesed on patused, aga kõik inimesed õigeks mõistetud ei saa. Õigeksmõistmise vastuvõtmine on inimeste jaoks miskipärast kohutavalt keeruline.
Liversidge, B. (2010). „Võit Jeesuses“ AKEL
No comments:
Post a Comment